Saturday, October 19, 2013

Semakin serius - Tentera Husam Musa dedahkah dokumen Skandal Balak #Kelantan


Berita tergempar pagi pagi buta Hari Raya Aidil Adha ini bila ambo melihat satu serangan yang boleh dikatakan peluru berpandu letupan nuklear dari tentera mesra Datuk Husam Musa terhadap kepimpinan Kelantan yang sedia ada .

Pastinya dengan dokumen dan fakta hitam putih ini membuatkan rakyat Kelantan terpinga-pinga akan ketelusan dan keikhlasan kepimpinan MB Datuk Ahmad Yaakob dan timbalannya Datuk Nik Amar.  

Nota skandalnya didedahkan oleh akaun Mat Saman Kati yang berbunyi.

Sebenarnya aku tak ada locus standi dalam isu balak Kelantan ni sebab pertamanya, aku bukan rakyat Kelantan. Kedua, aku bukan ahli PAS dan ketiga, aku bukan penyokong Husam.Lagi pun, isu balak ni dah selesai bila MB Kelantan memaklumkan bahawa permohonan untuk mendapatkan konsesi balak ini ditolak. Khalas. 
Tapi, orang-orang yang tak berpuashati dengan Husam terus membedil Husam dengan macam-macam tuduhan sampaikan ada diantara ahli PAS yang sanggup melabelkan Husam sebagai pengkhianat.Aku dah banyak kali kena maki macam tu dan selalunya aku jarang ambik pot. Contohnya bila aku dedahkan Ngeh Koo Ham dapat 10,000 ekar di Kelantan, ramai yang kutuk aku dan mintak bukti. Aku boleh tunjuk bukti, tapi ia akan membahayakan kerajaan Kelantan.

Aku cuba ikut saluran..bagi tau kepada kepimpinan PAS. Kalau depa sapu bawah karpet...yang tu bukan salah aku dah. Kalau aku publish dalam FB, semua orang akan nampak...dan yang akan menerima kesan negatif ialah PAS. Tapi bila aku tak siarkan, orang maki aku dan tuduh aku fitnah dan pengkhianat kepada PR.

Serupa juga dalam kes Husam. Husam nampak salahlaku yang bakal berlaku dan boleh membahayakan kerajaan Kelantan, tapi Husam tak boleh la nak dedahkan semuanya kepada umum. Kalau dia dedahkan..yang menerima kesan ialah PAS dan kerajaan Kelantan.

Tapi bila Husam tak dedahkan, dia dituduh pengkhianat. Dia dituduh memfitnah. Dan yang menuduh dan memfitnah bukan ahli sebarangan!! Nik Amar yang datang ke Liqa Fikri Pas Perak juga mengambil kesempatan untuk menghentam Husam. Ulama jenis apa ni?

Aku pun dah lama simpan benda ni dan dah malas nak cerita...tapi bila membaca satu posting macam mana Prof. Agus menitiskan airmata ketika berjumpa Menteri Besar dan TMB Kelantan..itu menunjukkan Prof. Agus sayang kat negeri Kelantan. dan bila dia kritik kerajaan Kelantan, itu kerana dia sayang kat PAS Kelantan.

Balik kepada isu balak 3,500 ekar yang didedahkan oleh Husam di sidang DUN Kelantan. 

Aku pernah tanya...pasai apa Husam membangkitkan isu ini sedangkan dia tau permohonan itu telah pun ditolak? Sebenarnya, Husam hanya memberi "clue" tentang ada sesuatu yang tak kena di Kelantan. Sesiapa yang rajin atau mahu mencari kebenaran...boleh cari. Tapi sapa yang tak mau kebenaran atau mengharapkan kebenaran akan datang menggolek...sampai bila pun tak akan jumpa.

Aku tunjukkan kronologi permohonan tersebut. Kita mula dengan surat no 1 ini. 


Surat ini adalah surat permohonan dari AFDB Gemilang Timber kepada Pengarah Perhutanan Negeri  untuk mengeluarkan balak di Hutan Simpan Ulu Sat seluas 3,500 ekar.

Kalau diperhatikan kepada salah satu syarat yang ditawarkan oleh AFDB Gemilang Timber (3(i) ... syarikat menawarkan premium sebanyak RM2,000/ekar. Cuba kira berapa jumlah yang perlu dibayar kalau permohonan ini diluluskan!...RM7 juta.

Kemudian cuba tengok tarikh permohonan ini dibuat....20 Jun 2013. Kalau aku Pengarah Hutan Negeri, perkara pertama aku buat ialah check syarikat yang memohon sama ada syarikat tu layak atau tidak...ada modal atau tidak. Jadi, aku check di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan ini yang aku dapat. 


Wei!!! Syarikat didaftarkan pada 13.6.2013. Pada 20.6.2013 dah mintak 3,500 ekar!! gila ka? Berapa modal syarikat ni? Siapa pengarah? Pasal apa buat syarikat Enterprise...bukan Sdn Bhd? 


Kah...kah..kah. Budak umur 22 tahun...anak sapa ni? Buka syarikat enterprise dengan hanya bayar RM60.00. Modal satu sen pun tak ada..tapi mintak balak 3,500 ekar dan sanggup bayar RM7 juta kepada kerajaan negeri!! Gila ka?

Kalau aku Pengarah Hutan..aku tak payah ambik apa-apa tindakan. Campak dalam bakul sampah saja. Tapi ini bukan sebarang budak. Budak ni macam anak Nazri Aziz juga!!

Dan surat permohonan ini bukan dihantar sendiri oleh budak 22 tahun ini, tapi dihantar sendiri oleh kabel dalam pejabat MB.

Pengarah Hutan tak boleh luluskan. Ini kerja gila dan kalau dia luluskan...dia jerut tengkok sendiri. So, telefon la kat kabel.."Susah la Tuan. Tak logik langsung!!"  Apa nak buat?

Kabel pun cuba mengubahsuai syarikat supaya nampak ada kredibiliti sikit. Dan seorang lagi dibawa masuk sebagai rakan kongsi pada 1 Ogos 2013.

Kenal sapa dia?

Lima hari kemudian, pada 6 Ogos 2013, Setiausaha Sulit Menteri Besar Kelantan pun menghantar surat arahan kepada Pengarah Hutan Negeri untuk memproses permohonan tersebut supaya dapat dibawa ke Mesyuarat EXCO secepat mungkin. 




Whoa!! Macam ni ka hangpa punya kerja? Macam mana SS MB Kelantan boleh tulis surat macam tu?

Balak 3,500 ekar pun boleh kowtim kat syarikat yang tak ada modal..tak ada pengalaman...tak ada kepakaran?

 Ini yang cuba di sampaikan oleh Husam...tapi sebagai salah seorang pemimpin PAS..dia tak boleh la nak dedah kerana ia akan menyebabkan kejatuhan PAS. Tapi kalau orang macam Husam yang cuba untuk mengelak sesuatu yang buruk berlaku...tak patutla kalau pemimpin dan ahli PAS sendiri tuduh dia pengkhianat.

Sebaliknya, pengkhianat PAS adalah penjenayah kopiah putih yang laparkan balak...dan juga pemimpin kopiah putih yang cuba melindungi penjenayah kopiah putih. 

Komen ambo : Kenyataan dan fakta hitam putih ini menunjukkan pendedahan Datuk Husam Musa di sidang Adun baru-baru ini terhadap penyelewengan dalam kepimpinan Pas sememangnya berlaku secara besar-besaran walaupun negeri ini diterajui oleh bijak pandai agama dengan kopiah serban dan perwatakan warak. 

Pendedahan ini juga menjadikan kredibiliti MB Datuk Ahmad Yaakob dan Timbalannya Ustaz Nik Amar begitu rendah tahap kepimpinannya dan jauh sekali mengikut landasan Islam yang sebenar. 

Satu lagi persoalan yang bermain di kepala ambo 

Kenapa sekarang baru persoalkan skandal ini sedangkan dah berpuluh-puluh tahun kepimpinan Pas Kelantan dah main 'game' ini ? 

Kenapa dahulu dinafikan akan segala skandal ini?

Rakyat Kelantan yang kuat iman dan waras pemikirannya wajib menilai yang mana yang hak dan mana yang batil.

Wassalam 

2 comments:

  1. Pakcu Rantau PanjangOctober 19, 2013 at 3:15 PM

    Maaflah Pakcu masuk mencelah. Bukan nak sama-sama lodehkan keburukkan tapi sebagai anak Kelantan gatal juga mulu tni nak royak.

    Bila cerita hal gomo tanah balak di siarkan oleh Blog puak-puak UMNO ramai yang tak percaya. Semua ini mainan politik dan fitnah...mana orang kampung percaya kerana puak UMNO ni tak pakai kopiah serban tambahan lagi dalam UMNO sendiri pun kaki kekah projek. Jadi isu ni pun lenyap berkubur tak bernisan.

    Tapi bila orang dalam PAS sendiri dah melodehkannya..apa masih fitnah lagi ke ? Pemimpin puak-puak PAS bukannya wali-wali belaka weh.Lebih kurang manusia dalam UMNO yang tunggu nak gomo tanah dan projek bila boleh ke dia. Jadi jarang yang ikhlas. Cuma orang kampung saja yang digula-gulakan dengan ceramah siang malam hingga nampak Tok Janggut dan Tok Kopiah dilihat macam wali afdal tak gomo apa satu.

    Banyak tanah rezab kerajaan jadi milik YB PAS tapi ditukar nama waris supaya tak dapat dikesan. Malas Pakcu nak cerita. Jadi inilah kesannya bila dulu kita cari keburukkan orang maka lambat laung keburukkan kita akan berbau juga. Walahualam.

    ReplyDelete
  2. Ujian dari AlLah yang gagal dipraktikkan.

    ReplyDelete